Konsten att inte tråka ut hjärnan

Mobilskalet är spons från Ideal of sweden

Min hjärna behöver stimuleras, hela tiden, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. Att göra samma sak flera timmar i sträck, om det inte känns roligt, är helt omöjligt för mig. Därför älskar jag små life hacks - och jag älskar listor! Med listor slipper jag försöka hålla alla tankar och måsten i huvudet och kan fokusera på annat. Även de minsta saker skrivs ner, varför slösa livet på att komma ihåg saker man kan ha nerskrivet?

Jag fick en fråga om jag hade några tips eller tankar kring hur jag jobbar med listor och sanningen är att det är ganska olika. Ibland lägger jag jättemycket tid på dem, ibland blir det bara en enkel lista på en post-it. De senaste dagarna har jag dock jobbat med ganska stora skoluppgifter som tar lång tid att göra klart och spenderat hela dagarna hemma i lägenheten. Även om jag brukar bryta ner större uppgifter i mindre delmoment eller, allra helst, tidsperioder - så krävs det ibland lite mer för att få hjärnan att hålla sig pigg och orka med. Då gäller det att få till naturliga pauser, ge sig själv en belöning med jämna mellanrum.

Sådana här dagar skriver jag upp allt som jag ska eller vill göra i olika kategorier. De viktigaste först vilket blir skolarbetet. Eftersom jag haft två stora uppgifter har de delats in i två olika kategorier där jag brutit ner dem i delmoment eller tid. Den ena är en rapport som ska skriva så den har jag delat upp i 4 gånger 30 minuter, den andra är en presentation jag behöver öva på så då har jag delat upp den i fyra övningsomgångar. Där efter har jag skrivit en kategori med saker som ska göras i hemmet och efter det en kategori med saker jag tycker är kul, t.ex bloggen, promenad för frisk luft osv. Här kan man ju kanske skriva 20 minuters läsning, yoga eller vad som passar en själv bäst. Min sista kategori är jobbrelaterad. Idag var det bara mindre saker som skulle göras men hade det varit artiklar som skulle skrivas hade jag delat i det i kortare tidsperioder.

Överst på papperet skriver jag något peppande - på just den här listan blev det "Make your own magic" och jag börjar varje sådana här dagar med att göra mig redo. Ta ett bad, klä på mig och sminka mig. Det hjälper mig att komma igång även när jag bara ska vara hemma. Sedan ritar jag pilar mellan de olika kategorierna och följer dem under dagen. Jag börjar med en sak från kategori ett (därför är plugg här, man vill komma igång med det jobbigaste först), sedan går jag vidare till att göra en sak från kategori två osv.

Man måste inte alltid gå uppifrån och ner i de olika kategorierna, det viktigaste är att man får variera det man gör och genom att rotera mellan de olika kategorierna får naturliga pauser och hjärnan hela tiden får något nytt att göra eller fokusera på. Och glöm inte äta! Jag brukar bestämma var i schemat jag ska äta någonting för att inte glömma bort det om jag är uppe i varv. Man behöver inte äta lunch varje gång, det kan räcka med något litet som en nötbar eller en skål med bär. Hjärnan behöver energi på många sätt!

Hur gör ni när ni har mycket att göra? Har ni någon liknande metod?

Gillar

Kommentarer

BelleTherese
BelleTherese,
Det där med att äta glömmer jag bort alldeles för ofta. Kanske borde lägga tid på att göra rediga listor jag också 🤔
nouw.com/belletherese
linneaengelman
linneaengelman,
Tack så jättemycket för att du delar med dig! Smart att dela upp uppgifterna i ex. 4 "övningsmoment". Det ska jag testa på! Håller fortfarande på att hitta en studieteknik som fungerar för mig! 😍❤️
nouw.com/linneaengelman
IP: 82.99.3.229